Wojciech Olszak, urodzony 7 listopada 1976 roku w Ciechanowie, jest niezwykle utalentowanym polskim producentem muzycznym.
W swojej karierze zawodowej pełnił wiele ról, w tym klawiszowca, realizatora dźwięku, muzyka sesyjnego oraz kompozytora i pianisty. Jego wszechstronność w zakresie sztuki muzycznej czyni go jedną z kluczowych postaci w branży.
Dodatkowo, Wojciech Olszak jest aktywnym członkiem Akademii Fonograficznej ZPAV, co podkreśla jego znaczenie w środowisku muzycznym i zaangażowanie w rozwój polskiej fonografii.
Życiorys
Wojciech Olszak rozpoczął swoją muzyczną drogę edukacyjną w 1984 roku, uczęszczając do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie, gdzie szkolił się w grze na fortepianie. Jego pasja do muzyki rozrywkowej zrodziła się równocześnie i już w 1985 roku aktywnie koncertował. Następnie, w 1987 roku, kontynuował kształcenie w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Warszawie, a później w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina na ul. Bednarskiej, ucząc się pod okiem znakomitych pedagogów, takich jak prof. Teresy Manasterskiej oraz prof. Pawła Skrzypka, a także Andrzeja Jagodzińskiego, który nauczał muzyki jazzowej.
W 1991 roku Olszak zainicjował Big Band im. F. Chopina, który w 1992 roku ewoluował w zespół Woobie Doobie, w pierwotnym składzie z Michałem Dąbrówką oraz Karimem Martusewiczem. To właśnie w tym roku Wojciech objął liderowanie grupy Woobie Doobie, do której dołączyli Michał Grymuza, Wojciech Pilichowski, Michał Dąbrówka, Mariusz „Fazi” Mielczarek oraz Marcin Nowakowski.
Od 1993 roku nawiązał stałą współpracę z Edytą Górniak, co zaowocowało powstaniem multiplatynowego albumu „Dotyk”, nad którym Olszak jako współproducent współpracował z Rafałem Paczkowskim. Jego wkład obejmował zarówno kompozycję utworów, jak i pełnienie roli kierownika muzycznego.
W wieku 17 lat Olszak był pionierem na polskim rynku muzycznym, podpisując umowę producencką z dużą wytwórnią fonograficzną. Od 1994 roku zaczął regularnie pracować jako producent oraz muzyk sesyjny, uczestnicząc w nagraniach licznych albumów. W tym samym okresie założył własną firmę fonograficzną, Olszak Records, która wydała debiutancki album grupy Woobie Doobie.
W kolejnych latach Olszak rozszerzał swoje działalności zarówno w studiu, jak i na koncertach, współpracując z wieloma uznawanymi artystami na polskiej scenie muzycznej. Na swoim koncie ma setki występów nie tylko w Polsce, ale również w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Holandii, Francji, Hiszpanii, Kanadzie i USA. Brał udział w prestiżowych festiwalach, takich jak Festiwale Polskiej Piosenki w Opolu, Sopot Festival, Top Trendy oraz Summer Jazz Days. Jego współpraca aranżerska z Teatrem Buffo pod kierownictwem Janusza Stokłosy i Janusza Józefowicza przyniosła również wiele efektów artystycznych.
Wojciech Olszak współpracował z wieloma znanymi artystami z Polski, takimi jak Edyta Górniak (gdzie pełnił funkcję kierownika muzycznego w latach 1993-1996), Natalia Kukulska (1997-2000), Kasia Kowalska (2002-2008), Lady Pank (od 1994) oraz z zespołem Pilichowski Band (od 1994).
W 1998 roku założył Woobie Doobie Studio, które stało się jego „muzycznym domem”, wyposażonym w wiele analogowych urządzeń vintage. To specjalne miejsce jest przeznaczone wyłącznie dla projektów muzyków związanych z Woobie Doobie i ich przyjaciół. Pracowało w nim wielu polskich artystów, a wiele albumów nagranych w tym studiu zdobyło status Złotych i Platynowych Płyt. Prace Olszaka były także wielokrotnie nominowane do nagrody Fryderyka, a on sam zdobył tę prestiżową nagrodę dwukrotnie – w 1997 i 1999 roku – w kategorii „Producent Muzyczny Roku”.
Wraz z Cezarym Łasiczką utworzył dwie internetowe stacje radiowe: Woobie Doobie Radio oraz Radio Muzango. Wspólnie prowadzili audycje nadawane w stacjach radiowych, takich jak Tok FM, Roxy FM i Radia Opole. Od czerwca do listopada 2007 roku pełnił rolę dyrektora muzycznego w Tok FM, gdzie prowadził program muzyczny – Z niejednego pieca.
W latach 2009 był komentatorem w muzycznym programie „Hit Generator”, emitowanym na antenie TVP2, gdzie współpracował z Edytą Jungowską oraz Zbigniewem Hołdysem.
W swojej karierze miał okazję współpracować z wieloma znanymi osobistościami świata muzyki, w tym z Ericem Marienthalem, Nathanem Eastem, Simonem Philipsem, Tommy Aldridge’em oraz Michałem Urbaniakiem, który skomentował jego pracę słowami: „Zawsze gdy słyszę w Polsce jakąś ciekawą i dobrą muzykę, to potem okazuje się, że robił ją Wojtek Olszak”.
Instrumentarium
Wojciech Olszak posiada niesamowicie bogate instrumentarium muzyczne, które obejmuje różnorodne narzędzia i technologie. Jego zestawienie instrumentów studijnych oraz koncertowych jest niezwykle rozbudowane, co umożliwia mu tworzenie niepowtarzalnych brzmień.
Instrumenty studyjne
W ramach instrumentów klawiszowych artysta korzysta z:
- Steinway Concert Grand Piano – Model C,
- Yamaha CP80M Electric Grand Piano,
- Hammond B3 (RT3) z Leslie,
- Fender Rhodes Mark I,
- Fender Rhodes Mark V,
- Hohner Clavinet E7,
- Hohner Pianet T.
Dodatkowo, w jego zestawie znajdują się także automaty i moduły perkusyjne, takie jak:
- Akai MPC 3000,
- Akai XR10,
- Alesis D4,
- Alesis HR16,
- Boss HC02,
- Boss DR220E,
- Korg KR55,
- LinnDrum,
- Oberheim DX,
- Rhythm Maker 16,
- Roland CR78,
- Roland TR606,
- Roland TR808,
- Roland TR909,
- Sequential Circuits Drumtraks,
- Yamaha RM50,
- Yamaha RX5,
- Yamaha RX11.
W obszarze sequencerów MIDI korzysta z:
- Atari Mega ST2 z C-Lab Notator,
- Atari 1040 ST z Steinberg Pro-24,
- Commodore 64 z Steinberg Pro-16,
- Atari Mega ST4 z Steinberg Cubase Score,
- C-Lab Falcon MK II z Steinberg Cubase Audio,
- Akai MPC 3000 Midi Production Center,
- Yamaha QX1 Digital Sequence Recorder,
- Roland MC500 Micro Composer,
- Yamaha C1 Music Computer,
- Yamaha CX5M Music Computer.
Wśród jego innych instrumentów znalazły się również:
- Rocktron Banshee 2 Talkbox,
- Boss CE1 Chorus Ensemble,
- Boss CS1 Compression Sustainer,
- Boss BF2 Flanger,
- Electro-Harmonix Small Stone EH4800,
- Marshall DRP1 Direct Recording Pre-amp.
Oprócz tego do jego wybornego sprzętu zaliczają się syntezatory i moduły:
- ARP Odyssey,
- ARP Solina String Ensemble,
- Casio CZ5000,
- Casio FZ10M,
- Casio SK1,
- Emu Proteus 1,
- Emu UltraProteus,
- Korg M1,
- Korg Polysix,
- Korg Vocoder VC10,
- Korg Wavestation AD,
- Korg X3R,
- Kurzweil K2000,
- Mini Moog,
- Mini Moog z Midi,
- Moog Opus 3,
- Moog Prodigy,
- NED Synclavier,
- Oberheim Matrix 6,
- Orla DSE24,
- Roland A880,
- Roland D50,
- Roland Juno 106,
- Roland JV880,
- Roland JX3P z PG200,
- Roland JX10 z PG800,
- Roland SH09,
- Roland SH101,
- Roland SH2000,
- Roland TB303,
- Roland U110,
- Roland Vocoder VP330,
- Sequential Circuits Prophet 5,
- Yamaha CS01,
- Yamaha CS70m,
- Yamaha CS80,
- Yamaha CX5M,
- Yamaha DX7,
- Yamaha DX100,
- Yamaha KX5,
- Yamaha KX88,
- Yamaha MONTAGE 8,
- Yamaha MOTIF ES8,
- Yamaha MOTIF XF8,
- Yamaha Reface CS,
- Yamaha Reface DX,
- Yamaha Reface CP,
- Yamaha Reface YC,
- Yamaha SK50D,
- Yamaha SY99,
- Yamaha TX802,
- Yamaha TX816,
- Yamaha TX81Z.
Instrumenty koncertowe
Podczas występów na żywo, Olszak sięga po:
- Yamaha Montage 8 (w zestawie Yamaha Montage Wojtek Olszak Pack),
- Yamaha Motif XF8 (w zestawie Motif XF 10th Anniversary Pack autorstwa Wojtka Olszaka),
- Yamaha KX5,
- Yamaha DX100,
- Yamaha Reface CS,
- Yamaha Reface DX,
- Yamaha Reface CP,
- Yamaha Reface YC,
- Yamaha AvantGrand N3X.
W zestawie akcesoriów, które wspierają jego występy, znajdują się:
- Sennheiser ew 300 IEM G2 Wireless In-Ear Personal Monitor System (wraz z Sennheiser IE 4 In-Ear Earphones),
- Gambatte MidiStar Pro Digital Wireless MIDI System,
- SureLock Strap z holderem Levy’s Leathers,
- Yamaha Foot Switch FC4A,
- Proel Keyboard Stand,
- Barczak Cases.
Dyskografia
W dyskografii Wojciecha Olszaka można znaleźć szereg różnorodnych projektów, w których brał udział jako producent, programista oraz aranżer. Oto szczegółowe zestawienie wydanych albumów:
Rok | Tytuł | Uwagi | Źródło |
---|---|---|---|
1995 | Dotyk – Edyta Górniak | programowanie, miksowanie, instrumenty klawiszowe, aranżacje, produkcja muzyczna | _ |
1996 | Międzyzdroje – Lady Pank | instrumenty klawiszowe | _ |
Granat – Wojciech Pilichowski | aranżacja, instrumenty klawiszowe | _ | |
1997 | W transie – Lady Pank | realizacja nagrań, produkcja muzyczna, miksowanie, programowanie, aranżacje, instrumenty klawiszowe | _ |
1999 | Kasia Stankiewicz – Kasia Stankiewicz | aranżacje, muzyka | _ |
2000 | Cała ty – Sylwia Wiśniewska | aranżacja, inżynieria dźwięku, produkcja muzyczna, instrumenty klawiszowe, programowanie, miksowanie | _ |
2001 | Przez cały dzień przez cały czas – Roan | miksowanie, instrumenty klawiszowe | _ |
2002 | Antidotum – Kasia Kowalska | miksowanie, programowanie, instrumenty klawiszowe, inżynieria dźwięku | _ |
Tu i teraz – Ira | programowanie, instrumenty klawiszowe | _ | |
2003 | Moment – Marek Kościkiewicz | instrumenty klawiszowe | _ |
C.V. – Tomasz Łosowski | instrumenty klawiszowe | _ | |
2004 | Jazzga-Live – Pilichowski Band | aranżacje, produkcja muzyczna, miksowanie, mastering, instrumenty klawiszowe | _ |
Zapamiętaj – Bracia | produkcja muzyczna, instrumenty klawiszowe | _ | |
Teraz – Lady Pank | instrumenty klawiszowe | _ | |
Dedykacja – Sylwia Wiśniewska | aranżacja, inżynieria dźwięku, instrumenty klawiszowe | _ | |
Antigravity – Tigra | instrumenty klawiszowe | _ | |
Następny będziesz ty – Marcin Rozynek | instrumenty klawiszowe | _ | |
Extremalnie – Magda Femme | aranżacje, miksowanie, inżynieria dźwięku | _ | |
2005 | Mosqitoo Music – Mosqitoo | perkusja elektroniczna, miksowanie, instrumenty klawiszowe | _ |
Transporter – Pi eR Dwa (πR2) | instrumenty klawiszowe | _ | |
2006 | Saxophonic – Robert Chojnacki | instrumenty klawiszowe | _ |
2007 | 8 – Róże Europy | instrumenty klawiszowe, inżynieria dźwięku | _ |
Alodium – Maciej Silski | miksowanie | _ | |
Podróże – Grammatik | mastering | _ | |
2009 | Live in Jaworki 2003 – Marek Raduli Squad | instrumenty klawiszowe | _ |
Grottmusic – Michał Grott | miksowanie, mastering | _ | |
Homoapatia – Partizan | miksowanie | _ | |
2011 | Etnoteka – Halina Mlynkova | miksowanie | _ |
2012 | Koncert na Zamku Kliczków – Wojtek Pilichowski Band | miksowanie, mastering | _ |
2013 | Ukeje – Damian Ukeje | produkcja muzyczna, inżynieria dźwięku, miksowanie, mastering, instrumenty klawiszowe | _ |
2017 | Mind Pollution – The Heavy Clouds | miksowanie | _ |
2017 | Zimowe graffiti 2 – Lady Pank | instrumenty klawiszowe, produkcja | _ |
2018 | LP1– Lady Pank | miksowanie, instrumenty klawiszowe | _ |
2021 | LP40 – Lady Pank | realizacja śladów | _ |
2021 | Jan Borysewicz – Wszystkie oblicza Jana Borysewicza | miksowanie, instrumenty klawiszowe | _ |
2023 | Tribute to Zbigniew Jakubek | miksowanie | _ |
Nagrody i wyróżnienia
W tej części przedstawiamy zestawienie najważniejszych osiągnięć i uznania, jakie Wojciech Olszak zdobył w swojej karierze.
Rok | Kategoria | Tytuł | Nagroda | Uwagi | Źródło |
---|---|---|---|---|---|
1997 | Producent muzyczny roku | Wojciech Olszak | Nagroda Muzyczna „Fryderyk” | Nominacja | _ |
1999 | Nominacja | _ | |||
2004 | Produkcja muzyczna roku | Kasia Kowalska – Samotna w wielkim mieście Michał Grymuza (produkcja muzyczna) oraz Wojciech Olszak (realizacja) | Nominacja | _ |
Przypisy
- Oficjalna strona zespołu LADY PANK » LADY PANK "Pokolenia" - premiera nowego singla [online], Oficjalna strona zespołu LADY PANK [dostęp 01.04.2022 r.]
- Dyskografia | Wojtek Olszak [online] [dostęp 14.04.2022 r.]
- TerazT. Rock TerazT., Lady Pank prezentuje „Zimowe graffiti 2” [WIDEO] - Teraz Muzyka [online], www.terazmuzyka.pl [dostęp 24.09.2020 r.]
- Marcin Rozynek – „Następny będziesz ty” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 24.04.2020 r.]
- TVP 1 stawia na sprawdzone formaty, a TVP 2 na nowości (wideo) [online], Wirtualnemedia.pl, 11.02.2009 r. [dostęp 24.04.2020 r.]
- Wojtek Olszak [online], TVP, 14.02.2009 r. [dostęp 01.11.2009 r.]
- Kamil Dąbrowa dyrektorem muzycznym Tok FM [online], Wirtualnemedia.pl, 12.11.2007 r.
- Akademia Fonograficzna (Sekcja Muzyki Rozrywkowej) [online], ZPAV [dostęp 03.10.2010 r.]
- Edyta Górniak – „Dotyk” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Lady Pank – „Międzyzdroje” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
- Lady Pank – „W transie” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Kasia Stankiewicz – „Kasia Stankiewicz” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Sylwia Wiśniewska – „Cała ty” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Roan – „Przez cały dzień przez cały czas” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Kasia Kowalska – „Antidotum” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- IRA – „Tu i teraz” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
- Marek Kościkiewicz – „Moment” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
- Tomasz Łosowski – „C.V.” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
- Wojtek Pilichowski Band – „Jazzga-Live” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Bracia (Cugowscy) – „Zapamiętaj” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
- Lady Pank – „Teraz” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Sylwia Wiśniewska – „Dedykacja” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Tigra – „Antigravity” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Magda Femme – „Extremalnie” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
- Mosqitoo – „Mosqitoo Music” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Katarzyna Fetlińska | Katarzyna Kownacka | Piotr Rzepliński | Ania Ahlborn | Tadeusz Jastrzębowski | Ignacy Gogolewski | Sławomir Zdun | Alicja Szemplińska | Witold Sieciński | Radosław Ochnio | Quebonafide | Marcin Rogacewicz | Janusz Kaleja | Ewa Karaśkiewicz | Arkadiusz Gołębiewski | Teresa Tyszkiewicz (1953–2020) | Michał Bandurski | Doda (piosenkarka) | Tadeusz Trojanowski (kompozytor) | Stanisław MilewskiOceń: Wojciech Olszak