UWAGA! Dołącz do nowej grupy Ciechanów - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Wojciech Olszak


Wojciech Olszak, urodzony 7 listopada 1976 roku w Ciechanowie, jest niezwykle utalentowanym polskim producentem muzycznym.

W swojej karierze zawodowej pełnił wiele ról, w tym klawiszowca, realizatora dźwięku, muzyka sesyjnego oraz kompozytora i pianisty. Jego wszechstronność w zakresie sztuki muzycznej czyni go jedną z kluczowych postaci w branży.

Dodatkowo, Wojciech Olszak jest aktywnym członkiem Akademii Fonograficznej ZPAV, co podkreśla jego znaczenie w środowisku muzycznym i zaangażowanie w rozwój polskiej fonografii.

Życiorys

Wojciech Olszak rozpoczął swoją muzyczną drogę edukacyjną w 1984 roku, uczęszczając do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie, gdzie szkolił się w grze na fortepianie. Jego pasja do muzyki rozrywkowej zrodziła się równocześnie i już w 1985 roku aktywnie koncertował. Następnie, w 1987 roku, kontynuował kształcenie w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Warszawie, a później w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina na ul. Bednarskiej, ucząc się pod okiem znakomitych pedagogów, takich jak prof. Teresy Manasterskiej oraz prof. Pawła Skrzypka, a także Andrzeja Jagodzińskiego, który nauczał muzyki jazzowej.

W 1991 roku Olszak zainicjował Big Band im. F. Chopina, który w 1992 roku ewoluował w zespół Woobie Doobie, w pierwotnym składzie z Michałem Dąbrówką oraz Karimem Martusewiczem. To właśnie w tym roku Wojciech objął liderowanie grupy Woobie Doobie, do której dołączyli Michał Grymuza, Wojciech Pilichowski, Michał Dąbrówka, Mariusz „Fazi” Mielczarek oraz Marcin Nowakowski.

Od 1993 roku nawiązał stałą współpracę z Edytą Górniak, co zaowocowało powstaniem multiplatynowego albumu „Dotyk”, nad którym Olszak jako współproducent współpracował z Rafałem Paczkowskim. Jego wkład obejmował zarówno kompozycję utworów, jak i pełnienie roli kierownika muzycznego.

W wieku 17 lat Olszak był pionierem na polskim rynku muzycznym, podpisując umowę producencką z dużą wytwórnią fonograficzną. Od 1994 roku zaczął regularnie pracować jako producent oraz muzyk sesyjny, uczestnicząc w nagraniach licznych albumów. W tym samym okresie założył własną firmę fonograficzną, Olszak Records, która wydała debiutancki album grupy Woobie Doobie.

W kolejnych latach Olszak rozszerzał swoje działalności zarówno w studiu, jak i na koncertach, współpracując z wieloma uznawanymi artystami na polskiej scenie muzycznej. Na swoim koncie ma setki występów nie tylko w Polsce, ale również w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Holandii, Francji, Hiszpanii, Kanadzie i USA. Brał udział w prestiżowych festiwalach, takich jak Festiwale Polskiej Piosenki w Opolu, Sopot Festival, Top Trendy oraz Summer Jazz Days. Jego współpraca aranżerska z Teatrem Buffo pod kierownictwem Janusza Stokłosy i Janusza Józefowicza przyniosła również wiele efektów artystycznych.

Wojciech Olszak współpracował z wieloma znanymi artystami z Polski, takimi jak Edyta Górniak (gdzie pełnił funkcję kierownika muzycznego w latach 1993-1996), Natalia Kukulska (1997-2000), Kasia Kowalska (2002-2008), Lady Pank (od 1994) oraz z zespołem Pilichowski Band (od 1994).

W 1998 roku założył Woobie Doobie Studio, które stało się jego „muzycznym domem”, wyposażonym w wiele analogowych urządzeń vintage. To specjalne miejsce jest przeznaczone wyłącznie dla projektów muzyków związanych z Woobie Doobie i ich przyjaciół. Pracowało w nim wielu polskich artystów, a wiele albumów nagranych w tym studiu zdobyło status Złotych i Platynowych Płyt. Prace Olszaka były także wielokrotnie nominowane do nagrody Fryderyka, a on sam zdobył tę prestiżową nagrodę dwukrotnie – w 1997 i 1999 roku – w kategorii „Producent Muzyczny Roku”.

Wraz z Cezarym Łasiczką utworzył dwie internetowe stacje radiowe: Woobie Doobie Radio oraz Radio Muzango. Wspólnie prowadzili audycje nadawane w stacjach radiowych, takich jak Tok FM, Roxy FM i Radia Opole. Od czerwca do listopada 2007 roku pełnił rolę dyrektora muzycznego w Tok FM, gdzie prowadził program muzyczny – Z niejednego pieca.

W latach 2009 był komentatorem w muzycznym programie „Hit Generator”, emitowanym na antenie TVP2, gdzie współpracował z Edytą Jungowską oraz Zbigniewem Hołdysem.

W swojej karierze miał okazję współpracować z wieloma znanymi osobistościami świata muzyki, w tym z Ericem Marienthalem, Nathanem Eastem, Simonem Philipsem, Tommy Aldridge’em oraz Michałem Urbaniakiem, który skomentował jego pracę słowami: „Zawsze gdy słyszę w Polsce jakąś ciekawą i dobrą muzykę, to potem okazuje się, że robił ją Wojtek Olszak”.

Instrumentarium

Wojciech Olszak posiada niesamowicie bogate instrumentarium muzyczne, które obejmuje różnorodne narzędzia i technologie. Jego zestawienie instrumentów studijnych oraz koncertowych jest niezwykle rozbudowane, co umożliwia mu tworzenie niepowtarzalnych brzmień.

Instrumenty studyjne

W ramach instrumentów klawiszowych artysta korzysta z:

  • Steinway Concert Grand Piano – Model C,
  • Yamaha CP80M Electric Grand Piano,
  • Hammond B3 (RT3) z Leslie,
  • Fender Rhodes Mark I,
  • Fender Rhodes Mark V,
  • Hohner Clavinet E7,
  • Hohner Pianet T.

Dodatkowo, w jego zestawie znajdują się także automaty i moduły perkusyjne, takie jak:

  • Akai MPC 3000,
  • Akai XR10,
  • Alesis D4,
  • Alesis HR16,
  • Boss HC02,
  • Boss DR220E,
  • Korg KR55,
  • LinnDrum,
  • Oberheim DX,
  • Rhythm Maker 16,
  • Roland CR78,
  • Roland TR606,
  • Roland TR808,
  • Roland TR909,
  • Sequential Circuits Drumtraks,
  • Yamaha RM50,
  • Yamaha RX5,
  • Yamaha RX11.

W obszarze sequencerów MIDI korzysta z:

  • Atari Mega ST2 z C-Lab Notator,
  • Atari 1040 ST z Steinberg Pro-24,
  • Commodore 64 z Steinberg Pro-16,
  • Atari Mega ST4 z Steinberg Cubase Score,
  • C-Lab Falcon MK II z Steinberg Cubase Audio,
  • Akai MPC 3000 Midi Production Center,
  • Yamaha QX1 Digital Sequence Recorder,
  • Roland MC500 Micro Composer,
  • Yamaha C1 Music Computer,
  • Yamaha CX5M Music Computer.

Wśród jego innych instrumentów znalazły się również:

  • Rocktron Banshee 2 Talkbox,
  • Boss CE1 Chorus Ensemble,
  • Boss CS1 Compression Sustainer,
  • Boss BF2 Flanger,
  • Electro-Harmonix Small Stone EH4800,
  • Marshall DRP1 Direct Recording Pre-amp.

Oprócz tego do jego wybornego sprzętu zaliczają się syntezatory i moduły:

  • ARP Odyssey,
  • ARP Solina String Ensemble,
  • Casio CZ5000,
  • Casio FZ10M,
  • Casio SK1,
  • Emu Proteus 1,
  • Emu UltraProteus,
  • Korg M1,
  • Korg Polysix,
  • Korg Vocoder VC10,
  • Korg Wavestation AD,
  • Korg X3R,
  • Kurzweil K2000,
  • Mini Moog,
  • Mini Moog z Midi,
  • Moog Opus 3,
  • Moog Prodigy,
  • NED Synclavier,
  • Oberheim Matrix 6,
  • Orla DSE24,
  • Roland A880,
  • Roland D50,
  • Roland Juno 106,
  • Roland JV880,
  • Roland JX3P z PG200,
  • Roland JX10 z PG800,
  • Roland SH09,
  • Roland SH101,
  • Roland SH2000,
  • Roland TB303,
  • Roland U110,
  • Roland Vocoder VP330,
  • Sequential Circuits Prophet 5,
  • Yamaha CS01,
  • Yamaha CS70m,
  • Yamaha CS80,
  • Yamaha CX5M,
  • Yamaha DX7,
  • Yamaha DX100,
  • Yamaha KX5,
  • Yamaha KX88,
  • Yamaha MONTAGE 8,
  • Yamaha MOTIF ES8,
  • Yamaha MOTIF XF8,
  • Yamaha Reface CS,
  • Yamaha Reface DX,
  • Yamaha Reface CP,
  • Yamaha Reface YC,
  • Yamaha SK50D,
  • Yamaha SY99,
  • Yamaha TX802,
  • Yamaha TX816,
  • Yamaha TX81Z.

Instrumenty koncertowe

Podczas występów na żywo, Olszak sięga po:

  • Yamaha Montage 8 (w zestawie Yamaha Montage Wojtek Olszak Pack),
  • Yamaha Motif XF8 (w zestawie Motif XF 10th Anniversary Pack autorstwa Wojtka Olszaka),
  • Yamaha KX5,
  • Yamaha DX100,
  • Yamaha Reface CS,
  • Yamaha Reface DX,
  • Yamaha Reface CP,
  • Yamaha Reface YC,
  • Yamaha AvantGrand N3X.

W zestawie akcesoriów, które wspierają jego występy, znajdują się:

  • Sennheiser ew 300 IEM G2 Wireless In-Ear Personal Monitor System (wraz z Sennheiser IE 4 In-Ear Earphones),
  • Gambatte MidiStar Pro Digital Wireless MIDI System,
  • SureLock Strap z holderem Levy’s Leathers,
  • Yamaha Foot Switch FC4A,
  • Proel Keyboard Stand,
  • Barczak Cases.

Dyskografia

W dyskografii Wojciecha Olszaka można znaleźć szereg różnorodnych projektów, w których brał udział jako producent, programista oraz aranżer. Oto szczegółowe zestawienie wydanych albumów:

RokTytułUwagiŹródło
1995Dotyk – Edyta Górniakprogramowanie, miksowanie, instrumenty klawiszowe, aranżacje, produkcja muzyczna_
1996Międzyzdroje – Lady Pankinstrumenty klawiszowe_
Granat – Wojciech Pilichowskiaranżacja, instrumenty klawiszowe_
1997W transie – Lady Pankrealizacja nagrań, produkcja muzyczna, miksowanie, programowanie, aranżacje, instrumenty klawiszowe_
1999Kasia Stankiewicz – Kasia Stankiewiczaranżacje, muzyka_
2000Cała ty – Sylwia Wiśniewskaaranżacja, inżynieria dźwięku, produkcja muzyczna, instrumenty klawiszowe, programowanie, miksowanie_
2001Przez cały dzień przez cały czas – Roanmiksowanie, instrumenty klawiszowe_
2002Antidotum – Kasia Kowalskamiksowanie, programowanie, instrumenty klawiszowe, inżynieria dźwięku_
Tu i teraz – Iraprogramowanie, instrumenty klawiszowe_
2003Moment – Marek Kościkiewiczinstrumenty klawiszowe_
C.V. – Tomasz Łosowskiinstrumenty klawiszowe_
2004Jazzga-Live – Pilichowski Bandaranżacje, produkcja muzyczna, miksowanie, mastering, instrumenty klawiszowe_
Zapamiętaj – Braciaprodukcja muzyczna, instrumenty klawiszowe_
Teraz – Lady Pankinstrumenty klawiszowe_
Dedykacja – Sylwia Wiśniewskaaranżacja, inżynieria dźwięku, instrumenty klawiszowe_
Antigravity – Tigrainstrumenty klawiszowe_
Następny będziesz ty – Marcin Rozynekinstrumenty klawiszowe_
Extremalnie – Magda Femmearanżacje, miksowanie, inżynieria dźwięku_
2005Mosqitoo Music – Mosqitooperkusja elektroniczna, miksowanie, instrumenty klawiszowe_
Transporter – Pi eR Dwa (πR2)instrumenty klawiszowe_
2006Saxophonic – Robert Chojnackiinstrumenty klawiszowe_
20078 – Róże Europyinstrumenty klawiszowe, inżynieria dźwięku_
Alodium – Maciej Silskimiksowanie_
Podróże – Grammatikmastering_
2009Live in Jaworki 2003 – Marek Raduli Squadinstrumenty klawiszowe_
Grottmusic – Michał Grottmiksowanie, mastering_
Homoapatia – Partizanmiksowanie_
2011Etnoteka – Halina Mlynkovamiksowanie_
2012Koncert na Zamku Kliczków – Wojtek Pilichowski Bandmiksowanie, mastering_
2013Ukeje – Damian Ukejeprodukcja muzyczna, inżynieria dźwięku, miksowanie, mastering, instrumenty klawiszowe_
2017Mind Pollution – The Heavy Cloudsmiksowanie_
2017Zimowe graffiti 2 – Lady Pankinstrumenty klawiszowe, produkcja_
2018LP1– Lady Pankmiksowanie, instrumenty klawiszowe_
2021LP40 – Lady Pankrealizacja śladów_
2021Jan Borysewicz – Wszystkie oblicza Jana Borysewiczamiksowanie, instrumenty klawiszowe_
2023Tribute to Zbigniew Jakubekmiksowanie_

Nagrody i wyróżnienia

W tej części przedstawiamy zestawienie najważniejszych osiągnięć i uznania, jakie Wojciech Olszak zdobył w swojej karierze.

RokKategoriaTytułNagrodaUwagiŹródło
1997Producent muzyczny rokuWojciech OlszakNagroda Muzyczna „Fryderyk”Nominacja_
1999Nominacja_
2004Produkcja muzyczna rokuKasia Kowalska – Samotna w wielkim mieście
Michał Grymuza (produkcja muzyczna) oraz Wojciech Olszak (realizacja)
Nominacja_

Przypisy

  1. Oficjalna strona zespołu LADY PANK » LADY PANK "Pokolenia" - premiera nowego singla [online], Oficjalna strona zespołu LADY PANK [dostęp 01.04.2022 r.]
  2. Dyskografia | Wojtek Olszak [online] [dostęp 14.04.2022 r.]
  3. TerazT. Rock TerazT., Lady Pank prezentuje „Zimowe graffiti 2” [WIDEO] - Teraz Muzyka [online], www.terazmuzyka.pl [dostęp 24.09.2020 r.]
  4. Marcin Rozynek – „Następny będziesz ty” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 24.04.2020 r.]
  5. TVP 1 stawia na sprawdzone formaty, a TVP 2 na nowości (wideo) [online], Wirtualnemedia.pl, 11.02.2009 r. [dostęp 24.04.2020 r.]
  6. Wojtek Olszak [online], TVP, 14.02.2009 r. [dostęp 01.11.2009 r.]
  7. Kamil Dąbrowa dyrektorem muzycznym Tok FM [online], Wirtualnemedia.pl, 12.11.2007 r.
  8. Akademia Fonograficzna (Sekcja Muzyki Rozrywkowej) [online], ZPAV [dostęp 03.10.2010 r.]
  9. Edyta Górniak – „Dotyk” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  10. Lady Pank – „Międzyzdroje” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
  11. Lady Pank – „W transie” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  12. Kasia Stankiewicz – „Kasia Stankiewicz” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  13. Sylwia Wiśniewska – „Cała ty” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  14. Roan – „Przez cały dzień przez cały czas” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  15. Kasia Kowalska – „Antidotum” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  16. IRA – „Tu i teraz” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
  17. Marek Kościkiewicz – „Moment” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
  18. Tomasz Łosowski – „C.V.” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
  19. Wojtek Pilichowski Band – „Jazzga-Live” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  20. Bracia (Cugowscy) – „Zapamiętaj” [online], Archiwum Polskiego Rocka [dostęp 01.06.2014 r.]
  21. Lady Pank – „Teraz” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  22. Sylwia Wiśniewska – „Dedykacja” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  23. Tigra – „Antigravity” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  24. Magda Femme – „Extremalnie” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]
  25. Mosqitoo – „Mosqitoo Music” [online], Discogs [dostęp 01.06.2014 r.]

Oceń: Wojciech Olszak

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:22